Nieuws

Wij houden u graag op de hoogte van recent nieuws

Geen categoriejanuari 31, 2024Laden parkeergarage VvE, verplicht mode 3 of 4 laden

Door: VVE Laadloket

Waar u in 2023 nog mocht laden met een ‘gewone stekker’ in de parkeergarage van de VvE is dit in 2024 niet meer toegestaan. Er moet er gebruik worden gemaakt van een laadpunt die mode 3 of 4 kan laden. Hoe dit zit en wat het betekent voor VvE’s leggen we in dit blog uit.

Stekkerladen’ versus mode 3 of 4 laden
Als je de auto wilt opladen zijn er een aantal keuzes. Namelijk laden via een normaal 230V stopcontact of met een laadpunt. Het laden met een reguliere huishoudelijk stopcontact kan op twee manieren, namelijk mode 1 laden of mode 2 laden. We leggen het uit:

  • Mode 1: hierbij sluit je een standaard stekker aan op een huishoudelijk stopcontact. Door dit te doen is er geen communicatie mogelijk tussen het voertuig en het stopcontact. Deze manier van laden wordt nauwelijks nog gebruikt, omdat het kan leiden tot defecten en er kans is op (brand)gevaar. In veel landen is het ook verboden om de auto op te laden met mode 1.
  • Mode 2: Bij veel elektrische voertuigen is vaak een modus 2-laadkabel meegeleverd. Hiermee kan via een huishoudelijk stopcontact worden geladen en is er door middel van een ingebouwde Cable Control and Protection Device’ (IC-CPD) wel communicatie en beveiliging mogelijk tussen het stopcontact en de auto. Toch kleven er nadelen aan. Het laden gaat vrij langzaam en bij verkeerd gebruik is er nog steeds kans op (brand)gevaar. Conform de NEN-1010 norm wordt laden op een wandcontactdoos (wcd) als niet veilig gezien. Vooral de warmtevorming in de kabels tussen de individuele meter en de wcd.

Naast dit ‘stekkerladen’ is er mode 3 en mode 4 laden. Deze manieren van laden zijn veilige manieren van het laden van een elektrische auto.

  • Mode 3: Bij deze manier van laden gebruik je een mode 3-laadkabel om je auto te laden via een laadpunt. Deze manier van laden is momenteel de meest gangbare manier om elektrische auto’s op te laden. Daarnaast is het ook een veilige manier van opladen, omdat er een goede controle, communicatie en beveiliging is tussen het laadpunt en het voertuig zelf .
  • Mode 4: Mode 4-laadkabels worden gebruikt om auto’s sneller op te laden met gelijkstroom. Deze kabel s zitten dan ook vaak al aan de snellader vast. Deze manier van laden ligt niet voor de hand in parkeergarages van VvE’s i.v.m. het grotere vermogen dat benodigd is.

 
Wat is er veranderd in de regelgeving
Sinds 2024 is het niet meer toegestaan om in nieuwe situaties met een gewone stekker te laden (mode 1 en mode 2). Dit komt voort uit een wijziging ‘Besluit bouwwerken leefomgeving’. Er moet dus gebruik worden gemaakt van een laadpunt mode 3 of mode 4. En is meer regelgeving voor het laden van elektrische auto’s in parkeergarages. Wij zetten alles op een rij:

  • Oplaadpunten in een parkeergarage moeten voldoen aan mode 3 of mode 4 zoals omschreven in de NEN1010
  • Oplaadpunten in de parkeergarage moeten tegelijkertijd kunnen worden uitgeschakeld via een noodknop of koppeling met de brandmeldinstallatie.
  • De oplaadpunten en de centrale voorziening voor het uitschakelen van de laadpunten moeten duidelijk op een plattegrond bij de toegang van de parkeergarage zijn weergegeven. Deze plattegrond moet worden geactualiseerd als er wijzigingen zijn. Bijvoorbeeld als er laadpunten zijn bijgeplaatst.

Nu is er een gekke situatie ontstaan, want laadde u in 2023 de auto nog met een stekker, dan zou u dat in theorie mogen doorzetten in 2024. De verplichting om alleen nog mode 3 en mode 4 te laden geldt namelijk voor nieuwe situaties vanaf 2024. Dit levert eigenlijk een situatie op die niet te handhaven is en bovendien is deze regelgeving niet voor niets: We willen immers veilig kunnen opladen in de parkeergarage.

Advies van VVE Laadloket
In een oplaadpuntenadvies van VVE Laadloket zal de VvE nooit een mode 1 of mode 2 laadmogelijkheid tegenkomen. Deze manieren van laden achtten wij, ook voor het instellen van de nieuwe regelgeving, niet veilig. Wij adviseren daarom uitsluitend om gebruik te maken van gecertificeerde laadpunten die voldoen aan mode 3. Mode 4 laden komt in de praktijk niet voor in VvE parkeergarages. Als wij mode 1 of mode 2 laden aantreffen adviseren wij om deze niet meer te gebruiken en over te stappen naar mode 3 laden.
Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kan helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.

 
VVE Laadloket
Pilotenstraat 18D
1059 CJ Amsterdam
T 085-210 2605
E info@vvelaadloket.nl